darwin to cairns

20 augustus 2014

DSC_0577

in het hostel hangt er een briefje. Nick en paul zoeken nog 4 mensen om samen naar cairns te rijden. een zogenaamde drivebackvan. ik stuur een smsje met de vraag of er nog plaats is. dat blijkt zo te zijn. vrijdagochtend vertrekken we met 6. Nick en paul, Andy en Mikko van finland en Betty.

de drivebackvan blijkt een luxueuzemobilhome te zijn die het minst verbruikt als we 90 km per uur rijden. blijkt dat we ook niet snachts mogen rijden wat ik eerst niet zo goed begreep. eens we onderweg waren en ik de dode koeien, paarden en walabies zag liggen begrijp ik waarom. een roadtrain met bullbar zal het wellichgt niet eens merken als hij een koe raakt maar onze mobilhome heeft niet eens een bullbar.

de rit is ongeveer 5000 km en we zullen zowat nonstop moeten rijden om op tijd in cairns te zijn. we hebben dus veel tijd om te lezen. ik leer de anderen om te wiezen. het kost me heel wat moeite om me alle regels te herinneren. gelukkig brengt wikipedia raad hoewel ik er nog steeds aan twijfel of de puntenverdeling wel juist is.

verder gebeurt er niet zo heel veel. als we stoppen wordt het meestal al donker. een snelle wandeling door katherine gorge, een bezoek aan een erg lokale bar, maar verder is het niemandsland. na 1 dag valt de radio en gsmontvangst weg. ik had een paar uur eerder nog staan grappen met paul dat we niet begrepen waarom er nog cds verkocht werden in het benzinestation. bij het volgende benzinestation worden er cds gekocht.

op dag 3 blijken we een misrekening te hebben gemaakt in ons dieselverbruik. de tegenwind doet ons meer verbruiken en op 80 km van het volgende benzinestation zet nick de mobilhome aan de kant op een parking. er staat een roadtrain maar de chauffeur slaapt. die willen we niet wakker maken dus besluiten we te liften. de eerste autos rijden door maar dan stopt er al iemand maar die heeft geen plaats meer in de auto. dan is er beweging bij de roadtrain. ik besluit om te vragen of de man ons kan helpen. de chauffeur is supervriendelijk en geeft ons 40 liter diesel. een zalige ontmoeting. hij krijgt van ons 2 biertje in ruil.

5 dagen leken lang maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. de reis van darwin naar cairns gaf een gevoel van de oneindigheid van australie en ik heb er ineens 5 reisvrienden bij. in cairns checken we in in hetzelfde hostel en betrekken we samen een kamer. tijd om de volgende trip te plannen.