de hoogste rit

14 mei 2014 - Shegar, China

1 klim, 1250 hoogte meters, 31 km lang, 5250 meter hoog dat zijn de statistieken van vandaag. We beginnen er vroeg aan zodat we de eerste uren geen wind hebben. Die steekt meestal op rond de middag. De klim begint in een smalle canyon. Aan weerszijden hoge bergtoppen en er net voldoende plaats voor de weg en de berg rivier. Prachtig. De eerste km lopen vlot. De bergpas wordt langzaam breder en naast de rivier spot ik de eerste herders met hun schapen. Ik zie ook enkele yaks de afdaling maken. Ze zijn precies groter en behaarder dan de andere exemplaren die ik al zag. Halverwege staat de bus te wachten voor een welverdiende pauze. Ik duik mijn rugzak in voor een extra laag kleren. Ijskoud is het. Als we verder fietsen merken we dat de wind toeneemt. De beklimming wordt steiler en de lucht ijler. De goede benen van in het begin verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het afzien is begonnen. Aan de linkerkant duiken er 2 kleine ijswatervalletjes op. Het zonlicht geeft prachtige schitteringen. Een foto nemen doe ik niet. Dat vraagt teveel energie. Ook als er verderop een berg bierflesjes ligt van een vrachtwagen die de bocht heeft gemist stop ik niet. Blijkbaar is een van jonze chauffeurs nog gaan zoeken of er geen heel flesje tussen zat. De vallei wordt nu snel breder en ik krijg het gevoel dat ik de top nader. Na iedere bocht denk ik nu ben ik er bijna. Maar dit is een klote top die blijft duren. Rob rijdt een km voor me uit en ik weet dus nog minstens 1 km :-)  Dan zie ik de vlaggetjes van de top. Heerlijk en wat een zicht. Achter deze top heb je een zicht op de echte reuzen van de Himalaya. Ik geniet van iedere meter. Als je 5250 meter hoog staat er steken nog toppen hoog boven je uit dan vraag je je af hoe het moet zijn om daar te staan.