Mount everest

16 mei 2014

Omdat de normale route naar de Mount Everest is afgesloten fietsen we eerst naar Tingri. De rit is een ontspannen rit. Het landschap is mooi maar als je zonnebril af doet valt op hoe weinig contrast er is tussen de lucht en de bergen.

In Tingri vinden we een frisbee en we besluiten wat te gooien. Daarna te voet naar een uitkijkpunt over de Mount Everest. Morgen zullen we spijtig genoeg met de bus gaan. Ik ben eigenlijk best teleurgesteld. Papa besluit ondanks zijn val gisteren te zullen fietsen.

De busrit is mooi maar ik heb er enorm veel spijt van dat ik hier niet kan fietsen. Offroad weg, prachtig uitzicht op de Himalaya.

4 uur en een paar stops later komen we aan bij het basecamp. We zullen hier een half uur blijven. Van op een kleine berg hebben we een perfect uitzicht op de Mount Everest. Kunnen we klimmers zien? Hoe loopt de route? Onder aan deze berg kan je alleen maar dromen van de top.

Ze houden de expedities en de toeristen gescheiden. Van op een grote afstand zien we de tentjes van de expedities staan. Het verbazende is dat 3 Chinezen er wel met de mountainbike zijn geraakt. Ik probeer te achterhalen hoe ze hier zijn geraakt. Hun Engels is te slecht en de conversatie loopt spaak.

Na een half uur kan de terugrit beginnen. We stoppen nog bij een vrouwenklooster om te eten en dan 4 uur terug.

Bij het hotel blijkt dat mijn koppige vader 40 km van hetzelfde traject heeft gedaan en dat hij net zo goed de Mount Everest had kunnen halen. Volgende keer blijf ik bij de papa dat was beter geweest.