laatste dag tibet

19 mei 2014

vandaag beginnen weer vroeg aan. er wordt al om 10 voor 6 op onwe deur geklopt. te roeg vinden we en we draaien ons nog even om. het ontbijt word pas geserveerd om 07u30. rijk gevulde noodles soep ideaal om de laatste keer naar de 5000 meter te klimmen. we vertrekken om7u15. dat blijkt veel te vroeg te zijn. het is buiten ijskoud en het waait voor de verandering nog eens. na de eerste 5 km vinden we een plekje waar de eerste zonnestralen het asfalt verwarnen. tijd voor een eerste pauze.

ik drink wat en laat mijn ontbijt zakken. nog 29 km te gaan en ik spring terug op de fiets. op km 10 komt de bus voorbij en wordt ik verplicht een tasje thee te drinken. ik wat nochtans in een goed ritme. vanaf dit punt zal ik alleen fietsen tot aan de top. dat is eigenlijk enorm rustgevend. niemand voor je die je wil inhalen en niemand achter je. enkel ik en de berg.

het is een rustige weg met weinig verkeer, de klm loopt vlot. ik ben volledig aangepast aan de hoogte. af en toe stop ik om te genieten en een foto te maken. eenmaal boven komt er een super snelle afdaling. goeie weg, maar 1 haarspelt bocht. de snelheid gaat richting de 60.

na de afdaling is het nog 1 keer naar 5100 meter. ik klim rustig en ko; redelijk snel bij de top. we klokken af op 10u15. boven heb ik veel zin om ineens door te rijden. als ik dat zou doen zou dat betekenen dat ik in de vroege namiddag aankom en eens niet in de wind wit te ploeteren. ik en rob besluiten toch te wachten.

een half uurtje later verschijnt papa aan de top en daara komt rhinus. we wachten op de rest. eenmaal als iedereen boven is zordt er besloten dat we eerst een stukje zullen dalen. wat een afdaling. goeie weg overwichtelijk, weinig bochten in het eeste stuk. de snelheid gaat boven de 50 km/u. als de eerste haarspeld bochten opduiken merk ik dat mijn offroad banden niet zo strak sturen als ik zou willen. iets meer remmen bij de volgende bochten denk ik dan. na de snelle afdaling eten we gebakken rijst die is meegenomen uit het hotel.

hierna zal het stoempen worden. we blijven dalen maar om de zoveel tijd wordt de afaling onderbroken door een steile klim. je markt dat aan deze kant van de bergen alles begint te veranderen. het wordt groener, de rivier die we nu volgen zal ons naar nepal brengen. heel leuk om weer eens een verandering van beeld te zien. de laatste stukken doen we op ons gemak. beetje zeveren, fototje trekken, genieten van de mooie valei.

morgen rijden we Nepal binnen.