myanmar = Yangon

13 juni 2014 - Yangon, Myanmar

Op de luchthaven van Yangon merk ik direct dat Myanmar iets anders is. vrijwel onmiddelijk heb ik 2 reisgenoten gevonden. Alex en Grant zoeken ook een taxi. Grant is de enige met een doel dus Maha Bandula guesthouse wordt de bestemming. De guesthouse is basic en vanuit de ventilator verspreid er zich een indringende geur. Maar de 6 dollars voor een nacht en het feit dat het er gezellig is overtuigen me. De geur blijkt achteraf te komen van de Durian die de chinezen op de gang aan het eten zijn. Sommige hotels verbieden deze vruchten maar dit guesthouse duidelijk nog niet.

Al snel blijkt dat hier ook de wk koorts heerst. In het guestouse zitten zowat alle nationaliteiten. Een meevaller dus. Na wat zoeken vinden we een taxichauffeur die exact weet wat we willen en die brengt ons naar de escapebar. Een luxueuzebar met groot scherm. Enige nadeel het bier kost er 1,6 euro. In een goedkope bar betaal je 0,6 euro voor een pintje. Duitsland wint en de sfeer is uitstekend.

De eerste dag in Myanmar is het plan om de circular trein te nemen. Deze rijdt door de buitenwijken van Yangon. De eerste trein, de stations, enz... Het heeft wel iets. De trein wordt vooral door lokale mensen gebruikt. Het feit dat er 7 toeristen opzitten is voor hen een spectakel. De volledige rondrit duurt 3 uur. Na ongeveer 1,5 uur begint het te stortregenen. In de ramen zit er geen glas dus al snel doen de locals de metalen luiken dicht. Weg schitterend uitzicht. Niemand buiten mij schijnt dat erg te vinden en iedereen praat er lustig op los. Het regenseizoen heeft zijn nadelen. Het grote voordeel echter is dat alles groen is. Het suikerriet staat hoog op de velden, de rijst is een het kiemen en overal waar je kijkt zie je schakeringen groen.

DSC_1228DSC_1218DSC_1237

De tweede dag gaan we te voet richting de Schwedagon pagoda. Een wandeling van ongeveer 40 minuten. De pagode is 99 meter hoog gemeten vanaf zeeniveau. De pagode is één van de belangrijkste boeddhistische bedevaartsoorden ter wereld. Volgens de overlevering worden in de pagode acht haren bewaard van de laatste Boedha, tezamen met relikwieën van drie voorgaande Boeddha's. De stupa is spectaculair om te zien en ook de omliggende tempels zijn erg mooi. Wat vooral opvalt zijn de ledlichtjes die zijn aangebracht. Achter de meeste Boedha s is er een aureool van ledlichtjes. Dat geeft de tempel iets kitch. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit in een kerk een aureool van ledlichtjes wordt aangebracht. Na de tempel wandelen we nog wat door Yangon en genieten van de oude stad. s avonds spelen de Belgen en omdat we geen andere bar kunnen vinden eindigen we terug in de escapebar. De Belgen winnen en de sfeer zit er goed in. Heerlijk.

DSC_1241

De dag nadien vertrekken Alex en Grant richting Bagan. Ik heb een andere reisroute in gedachte. Ik blijf nog een dag en pak daarna de bus naar de gouden rots. Tijdens mijn laatste dag volg ik een gratis wandeling door de stad. de wandeling wordt geleid door een australier. De wandeling is amateuristisch en niet commercieel en dat geeft de rondleiding veel cachet. Ik geniet ervan. De Australier heeft zich verdiep in de geschiedenis van de gebouwen van de stad en heeft ernorm veel weetjes. En door al die weetjes krijgt Yangon nog meer charme dan het al had. Ik geniet van mijn laatste dag en leer nog wat leuke mensen kennen. Een perfect einde van de laatste dag.

DSC_1261DSC_1265DSC_1258