rustdag

10 mei 2014 - Gyantse, China

Vandaag is het de eerste rustdag. Gyantse is nog een echte oude Tibetaanse stad die gedomineerd wordt door een oud Engels fort bovenop een steile berg. We besluiten om met een paar mensen om de stad te verkennen per fiets. We vertrekken rustig en genieten van de kleine straatjes en de typische huizen. Het eerste wat we ontdekken zijn de koeien die gewoon in de straat liggen. Via GPS navigeren we door de nauwe onverharde straatjes. De meeste huizen hebben versieringen op de deur of aan de ramen. Na wat kronkelen komen we uit op de renbaan waar in augustus een volksfeest georganiseerd wordt met paardenrennen. We besluiten 3\4 van de baan af te leggen met de fiets. Ze zijn nu al volop bezig met de voorbereidingen. Daarna fietsen verder tot aan de voet van het fort. Ik besluit om de benen nog eens te te testen en rij de steile weg op. Redelijk vlot raak ik tot aan de ingang van het fort. Ik zet de fiets neer en ga op verkenning. Het echte fort is nog eens een steile trap van misschien 100 treden. Aangezien de rest beneden staat de wachten keer ik maar snel terug. We fietsen terug naar het hotel waar we in de tuin heerlijk eten. De bediening is inclusief zang. Na het eten gaan' we nog even wandelen langs de winkels en marktjes. Daarna een dutje en dan eten en dan terug bed in. Van fietsen word je moe