nangarze naar gyantse

9 mei 2014 - Gyantse, China

We fietsen van nangarze naar gyantse. Een rit van 102 km met 1 bergpas van 34 km. Op papier lijkt deze rit lichter maar bijna direct na het vertrek staat de wind pal op de neus. Het waait verschrikkelijk hard. De klim wordt direct immens zwaar. Papa gaat er als een speer vandoor. Ik besluit te temperen en aan te sluiten bij Rob en Rhinus. Samen werken we ons een weg naar boven. Ik zie superhard af. Langs de weg staan km paaltjes en die kruipen fervent traag voorbij. Ik probeer in het wiel te blijven zodat ik een beetje uit de wind kan rijden. Maar het is niet gemakkelijk. Het laatste stuk van de klim is het steilst. Ik sleep me de laatste km naar boven. De hoofdpijn neemt steeds meer toe. Ik ben blij als ik top haal. Daar staat de bus te wachten en doe ik me warmer aan en neem ik extra diamox en aspirine tegen de hoofdpijn.. Papa zou 3 kwartiers voorliggen. Er is een beetje ongerustheid omdat hij helemaal alleen fietst en niet gestopt is bij de bus om zich te bevoorraden. We besluiten om met zijn drieën verder te rijden en dat de bus papa gaat zoeken. De afdaling is niet wat ik er van verwacht. Door de wind moet er bij getrapt worden . op een klein knikje naar boven heb ik het gevoel dat mijn hoofd gaat barsten. Het plezier is ver te zoeken. Bij de eerst volgende plaspauze besluit ik in de cammionete te kruipen. Rob en Rhinus rijden gezwind verder. Ik slaap op de achterbank gedurende 25 km. Met nog 25 km te gaan besluit ik terug op de fiets te kruipen. We zitten nu lager en de hoofdpijn is minder. De laatste 25 km lukken me nog net. De kleine knikjes naar boven zijn dodelijk. Net voor gyantse is er politiecontrole. Ze vragen mijn paspoort wat ik op de bus heb liggen die al bij het hotel staat. Niemand van de 20 agenten spreekt Engels en het enige verstaanbare wat eruit komt is paspoort. Gelukkig krijgt de chauffeur van de camionette uitgelegd waar mijn paspoort is. Ik mag verder fietsen. Bij het hotel staat papa mij op te wachten. Precies nog zo fris als een hoentje. Wat een prestatie van hem. Eén hele dag alleen in zulke wind en dan 1 uur sneller fietsen. Niet slecht voor iemand van 63

1. Sien:
    17 mei 2014
    Echt sjiek om te lezen!!! geniet ervan en inderdaad indrukwekkend van je vader!!